A A A K K K
людям з порушенням зору
Комунальна установа
"Центр професійного розвитку педагогічних працівників Канівської міської ради Черкаської області"

ЗАХИСТ УКРАЇНИ

Дата: 29.09.2023 09:30
Кількість переглядів: 17

ІНСТРУКТИВНО-МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ

щодо викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2023/2024 навчальному році

 

ЗАХИСТ УКРАЇНИ

 

Організація освітнього процесу на уроках з навчального предмета

«Захист України» у закладах загальної середньої освіти у 2023/2024 навчальному році здійснюватиметься відповідно до законів України «Про освіту», «Про повну загальну середню освіту», «Про військовий обов’язок І військову службу», Закону України «Про національну безпеку України», Стратегії воєнної безпеки України, затвердженої Указом Президента України від 25.03.2021 № 121/2021, Стратегії національно-патріотичного виховання, затвердженої Указом Президента України від 18.05.2019 № 286/2019, Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 № 1392, Положення про допризовну підготовку, затвердженого постановою Кабінету   Міністрів   України   від   30.11.2000   №   1770,   Закону   України

«Про основи національного спротиву» № 1702-IX від 01.01.2022 зі змінами від 03.05.2022 та інших нормативних документів.

Конституція України визначає захист Вітчизни обов’язком громадян України, найважливішою функцією держави. Безпека людини, її життя і здоров’я визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Як визначено в Конституції України (ст. 17, 65) – захист суверенітету і територіальної цілісності України є найважливішими функціями держави, справою всього українського народу.

Одним із обов’язкових елементів державності країни, атрибутом її самостійності, суверенітету, а також суб’єктом міжнародного життя є Збройні Сили. Вони виконують одну з найголовніших функцій держави – захисну.

Проблема національної безпеки є однією з ключових у розвитку будь- якого суспільства. Суспільна система, що не здатна забезпечити власну національну безпеку, завжди перебуває на межі ризику свого припинення.

Готовність Збройних сил України до виконання своїх функцій значною мірою залежить від її особового складу, зокрема підготовленості молоді до проходження військової служби.

Комплектування            професійними            та            вмотивованими військовослужбовцями здійснюватиметься в єдиній системі, що охоплюватиме початкову підготовку до національного спротиву в закладах загальної середньої освіти, навчання в системі військової освіти та управління кар’єрою військовослужбовця, турботу про збереження життя і здоров’я особового складу, належне соціальне забезпечення

 

військовослужбовців, членів їх сімей та осіб, звільнених з військової служби в запас і відставку, підготовку військово-навченого резерву. (Указ Президента України від 25.03.2021 №121/2021 «Про рішення Ради національної безпеки І оборони України від 25.03.2021 року «Про Стратегію воєнної безпеки України»).

Реформування загальної середньої освіти передбачає модернізацію змісту освіти, що має ґрунтуватися на компетентнісному та особистісно орієнтованому підходах до навчання, а найголовніше – орієнтуватися на здобуття учнями умінь і навичок, необхідних сучасній людині для успішної самореалізації у професійній діяльності, особистому житті, громадській активності.

Статтею 12 Закону України «Про освіту» визначено мету повної загальної середньої освіти – всебічний розвиток, виховання і соціалізація особистості, яка здатна до життя в суспільстві та цивілізованої взаємодії з природою, має прагнення до самовдосконалення і навчання впродовж життя, готова до свідомого життєвого вибору та самореалізації, відповідальності, трудової діяльності та громадянської активності.

Відповідно до статті 9 Закону України «Про військовий обов’язок та військову службу» допризовна підготовка включається до Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти, що реалізується у закладах середньої освіти III ступеня (або структурних підрозділах інших закладів освіти), що забезпечують профільну середню освіту; закладах професійної (професійно-технічної) освіти. Допризовна підготовка здобувачів зазначених вище закладів освіти реалізується через викладання навчального предмета «Захист України» та військово-патріотичне виховання. У закладах загальної середньої освіти предмет «Захист України» вивчається впродовж 10 і 11 класів та під час навчально-польових занять (зборів) і навчально-тренувальних занять (тематичний план № 2). Основою підготовки громадян України до національного спротиву є їх загальновійськова підготовка, що поділена на початкову та базову. Стаття 6 Закону України

«Про основи національного спротиву» визначає – «Початкова підготовка організовується центральним органом виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері освіти і науки, разом з Міністерством оборони України та проводиться в закладах загальної середньої освіти».

Типовою освітньою програмою закладів загальної середньої освіти у 2023/2024 навчальному році на вивчення предмета «Захист України» в закладах загальної середньої освіти передбачено:

10 -11 класи (рівень стандарту) - 1,5 години (інваріантна складова) та 2 години за умови виділення 0,5 години з варіативної складової освітньої програми навчального закладу.

Враховуючи воєнний стан, та вимоги закону України «Про основи національного спротиву ст.6 Початкова підготовка організовується центральним органом виконавчої влади, який забезпечує формування та

 

реалізує державну політику у сфері освіти і науки, разом з Міністерством оборони України   та   проводиться   в   закладах   загальної   середньої освіти. Рекомендовано викладання предмета Захист України 2 години.

10-11 класи (профільний рівень) - 5 годин (інваріантна складова) на тиждень.

Навчання здійснюється за навчальними програмами:

«Захист України. Рівень стандарту». Навчальна програма для 10 – 11

класів закладів загальної середньої освіти;

«Захист України. Профільний рівень». Навчальна програма для 10 – 11

класів закладів загальної середньої освіти.

Підручники для 10 класу:

ЗАХИСТ УКРАЇНИ (рівень стандарту, «Основи медичних знань»). 10 клас. Автори: Фука М. М., Пашко К. О., Гарасимів І. М., Гудима А. А., Чуткий С. І., Мельник Р. М., Білах Б. І.

«ЗАХИСТ УКРАЇНИ (рівень стандарту, «Основи медичних знань»)».

10 клас. Автор Лелека В.М.

ЗАХИСТ УКРАЇНИ (рівень стандарту)» підручник для 10 класу закладів загальної середньої освіти. Автори: Фука М. М., Пашко К. О., Гарасимів І. М., Гудима А. А., Чуткий С. І., Мельник Р. М., Білах Б. І.

«Захист України (профільний рівень)» підручник для 10 класу закладів загальної середньої освіти. Автори: Фука М. М., Гарасимів І. М., Свідерський Ю. Ю., Пашко К. О., Свідерська Н. Ю.)

Водночас інформуємо, що навчально-методичне забезпечення (підручники для 11 класу, навчальні посібники, засоби навчального призначення) використовуватиметься те саме, що й під час вивчення предмета «Захист Вітчизни».

Суттєвою загальною рисою програм, що відповідає сучасним тенденціям в освіті, є надання вчителю значно більшої свободи в питаннях планування освітнього процесу. Вибір форм, методів та засобів навчання, зокрема і підручників, розподіл кількості годин, що відводяться на вивчення розділів та окремих тем (це стосується як порядку вивчення тем, так і розподілу часу на їх вивчення), учитель здійснює самостійно.

Метою навчального предмета «Захист України» є формування у здобувачів освіти життєво необхідних знань, умінь і навичок щодо захисту України та дій в умовах надзвичайних ситуацій, а також оборонної свідомості, готовності до національного спротиву, розуміння суспільної значущості військової служби, мотивації до набуття необхідних компетентностей у сфері безпеки і оборони.

У період війни, яку російська федерація розв’язала і веде проти України, виникає нагальна необхідність переосмислення зробленого і здійснення системних заходів, спрямованих на посилення національно- патріотичного виховання дітей та молоді – формування нового українця, що діє на основі національних та європейських цінностей. Військово- патріотичне виховання визначено складовою національно- патріотичного

 

виховання, що в часи воєнної загрози стає пріоритетом національно- патріотичного виховання. Військово-патріотичне виховання орієнтоване на формування у зростаючої особистості готовності до захисту Української держави, розвиток бажання здобувати військові професії, проходити службу у Збройних Силах України як особливому виді державної служби. Його зміст визначається національними інтересами України і покликаний забезпечити активну участь громадян у збереженні її безпеки від зовнішньої загрози.

Відповідно до поставленої мети окреслено такі комплексні освітні та виховні завдання:

ознайомлення учнівської молоді з основами нормативно-правового забезпечення захисту України, цивільного захисту та охорони життя і здоров’я;

усвідомлення учнівською молоддю свого обов’язку щодо захисту України у разі виникнення загрози суверенітету та територіальній цілісності держави;

набуття знань про функції Збройних Сил України та інших військових формувань України, їх характерні особливості;

засвоєння основ захисту України, цивільного захисту, домедичної допомоги, здійснення психологічної підготовки учнівської молоді до захисту України;

підготовка учнів до захисту України, професійної орієнтації молоді до служби у Збройних Силах України та інших військових формуваннях, визначених чинним законодавством, до захисту життя і здоров’я, забезпечення власної безпеки І безпеки інших людей у надзвичайних ситуаціях мирного і воєнного часу.

Формування ціннісних орієнтирів і громадянської самосвідомості у старшокласників повинно здійснюватися на прикладах героїчної боротьби Українського народу за самовизначення і творення власної держави, ідеалів свободи, соборності та державності, зокрема, від княжої доби, українських козаків, Українських Січових Стрільців, армій Української Народної Республіки та Західноукраїнської Народної Республіки, учасників антибільшовицьких селянських повстань, загонів Карпатської Січі, Української повстанської армії, українців-повстанців у сталінських концтаборах, учасників дисидентського руху. Також військово-патріотичне виховання має здійснюватися на прикладах мужності та героїзму учасників революційних подій в Україні у 2004, 2013-2014 років, Героїв Небесної Сотні, спротиву окупації та анексії Автономної Республіки Крим російською федерацією, учасників антитерористичної операції 2014-2018 років та операції об’єднаних сил у Донецькій та Луганській областях 2018-2022 років, повномасштабного вторгнення російських окупаційних військ на територію України (російсько-українська війна) 24.02.2022.

Під час викладання навчального предмета «Захист України», крім загальних підходів і принципів (науковості, доступності, достовірності, наочності та ін.), потрібно враховувати те, що молода людина 16-17 років

 

(допризовного віку) отримує перше системне враження про Збройні сили України (інші сили оборони) і в цілому про сучасну проблематику оборони нашої держави та основи національної безпеки. Тому варто акцентувати увагу саме на практичній привабливості предмета (до 80%), а не на виконанні письмових (контрольних, самостійних) робіт, перечитуванні підручника, заучуванні нормативно-правових актів, військових та медичних понять і визначень.

Рекомендується систематично інформувати здобувачів освіти про актуальні військові новини та новини оборонного сектору. Пропонується використовувати технології перевернутого навчання з відслідковуванням достовірності інформації.

Для стимулювання пізнавальної активності учнів, їх дієвої самостійної діяльності під час уроків тематичного плану № 1 бажано використовувати роботу в групах, подібних до військових формувань, підрозділів (двійки, трійки, відділення тощо), а під час уроків тематичного плану № 2 – розширювати діапазон організаційних форм, методів навчання, способів навчальної взаємодії, які максимально наближають навчальний процес до реального життя та забезпечують практичну спрямованість навчання. Для цього застосовують:

вправи і завдання до них, що створюють передумови для співпраці, активної участі учнів у процесі навчання;

завдання, що спонукають до діалогу, висловлюванню власних думок, міркувань, позицій, способів розв’язання проблеми;

завдання творчого характеру, при розв’язанні яких учні виявляють ініціативу, самостійність, мають право вибору та власної аргументації;

завдання, що спонукають до обміну думками, враженнями, включають спеціально сконструйовані ситуації вибору та моделювання життєвих ситуацій.

Сучасні виклики сприяли трансформації освітнього процесу та формуванню нових освітніх концепцій, серед яких ключовою є концепція навчання протягом усього життя. Все більше значення надається самостійній роботі, рівноправним відносинам між педагогом і учнем. Особливої актуальності ці зміни набули у зв’язку з необхідністю застосування дистанційного навчання, досвід якого варто використовувати в перспективі.

Відповідно до навчального плану закладу заняття можуть проводитися:

10 клас - по 1,5 години на тиждень впродовж навчального року (рекомендовано – 2 год.); 11 клас - по 1,5 години на тиждень впродовж навчального року (рекомендовано – 2 год.); 18 годин відводиться на проведення навчально-польових занять (зборів) і занять у лікувально- оздоровчому закладі, які можна проводити три дні поспіль, а якщо немає такої можливості - під час занять за розкладом закладу освіти до кінця другого семестру. При тижневому навантаженні 2 години на тиждень: 10 клас та перший семестр 11 класу - по 2 години, другий семестр 11 класу - по 1 годині на тиждень; 18 годин - на проведення навчально-польових занять

 

(зборів) (тематичний план № 1) і навчально-тренувальні заняття (тематичний план № 2).

Предмет за навчальною програмою «Захист України. Рівень стандарту» вивчається за двома тематичними планами – тематичний план № 1 та тематичний план № 2. Юнаки, які за станом здоров’я, релігійними поглядами (за поданням відповідних документів) не можуть вивчати основи військової справи, навчаються за тематичним планом № 2. Дівчата за їх власним бажанням (особистим вмотивованим рішенням, у разі згоди батьків, опікунів або піклувальників) навчаються за тематичним планом № 1. Навчальний предмет при цьому в обох випадках називається «Захист України».

Поділ класів на групи за тематичними планами № 1, 2 здійснюється незалежно від кількості учнів у класі. Проте якщо у групі є менше ніж 5 осіб, то учні цієї групи навчаються за індивідуальними навчальними планами.

Предмет за навчальною програмою «Захист України. Профільний рівень» вивчається за єдиним тематичним планом.

Навчально-польові заняття (збори) і навчально-тренувальні заняття проводяться з метою практичного закріплення рівня знань, умінь та навичок учнів у 11 класі наприкінці навчального року. Триденні (18 годин) навчально-польові заняття (збори) та навчально-тренувальні заняття проводяться на базах військових частин, військових комісаріатів, лікувально- оздоровчих установ, базових навчальних закладів та навчальних закладів. До їх організації та проведення залучаються обласні, міські/районні територіальні центри комплектування та соціальної підтримки (ТЦК та СП), добровольчі формування територіальних громад територіальної оборони (ДФТГ ТРО), товариство сприяння обороні України (ТСОУ), органи місцевого самоврядування, громадські організації та інші. В окремих випадках навчально-польові заняття (збори) допускається проводити поетапно (з урахуванням поступового вивчення тем або розділів), у кінці першого семестру або навчального року за рахунок літньої практики (10 клас). Оцінка за навчально-польові збори/заняття (НПЗ) і навчально- тренувальні заняття (НТЗ) виставляється окремо від семестрових та визначає підсумкову (річну) на рівні з семестровими. Проведення навчально-польових зборів/занять, навчально-тренувальних занять записуються в класному журналі після оцінки за ІІ семестр, підсумкова оцінка за НПЗ, НТЗ виставляється перед річною оцінкою з предмета «Захист України» за другий рік навчання.

Оцінка за ІІ семестр у 11 класі виставляється після закінчення програми навчання (при 1,5 годинному навантаженні - 35 уроків, при 2 годинному навантаженні - 52 уроки). 35 уроків проведено в лютому (52 уроки в березні) місяці, ставимо семестрову оцінку. Після цього відбуваються навчально- польові збори/заняття (НПЗ) та навчально-тренувальні заняття (НТЗ).

Основною організаційною формою вивчення предмета «Захист України» в закладах загальної середньої освіти усіх типів є урок, що проводиться вчителем згідно з календарним плануванням за тематичними

 

планами № 1, та № 2, складеними відповідно до навчальної програми. Важливими умовами успішності занять з предмета є висока дисципліна, організованість, відповідальність учнів.

Обов’язковою умовою для початку занять з предмета «Захист України» тематичних планів № 1 та № 2 в усіх закладах загальної середньої освіти є: шикування, виконання гімну України, перевірка готовності класу до уроку. Для тематичного плану № 1 також проводиться тренування (розминка, стройовий тренаж) за тематикою уроку протягом 3-5 хвилин. Спілкування між здобувачами освіти та вчителем, а також учнів між собою підтримується на                  зразок                                            статутних взаємовідносин               між військовослужбовцями Збройних сил України та інших сил оборони для тематичних планів № 1 та № 2.

Обов’язкова форма одягу для вчителя та рекомендована для здобувачів освіти під час проведення занять з предмета «Захист України» (Тематичний план №1) – військова (форма військових формувань України без знаків розрізнення військовослужбовців Збройних Сил України або інших військових формувань, утворених відповідно до законів України, особами, які не мають на це права).

Тематичний план № 2. Форма одягу для вчителів та здобувачів освіти під час проведення занять з предмета «Захист України» (рекомендована) – військова                   (форма   Збройних   сил    України   та    інших   сил    оборони), спеціалізована, медична або інша зручна для виконання практичних вправ.

Рекомендовано нашивки (шеврони, патчі) «Захист України» та закладу освіти.

На посаду вчителя предмета «Захист України» (тематичний план № 1) призначають випускників вищих педагогічних закладів освіти, які закінчили їх за спеціальністю вчителя предмета «Захист України», офіцерів запасу, резерву, у відставці які мають військову, педагогічну або іншу вищу освіту, спроможні якісно проводити заняття.

У разі коли немає можливості укомплектувати ці посади офіцерами запасу, резерву, у відставці вчителями можуть бути призначені добре підготовлені та досвідченні сержанти (старшини), солдати (матроси) запасу або резерву з вищою освітою.

Актуальною сьогодні є проблема своєчасності надання невідкладної домедичної допомоги постраждалим під час надзвичайних ситуацій мирного та військового характеру. За оцінкою медичних фахівців, в Україні зі 100 осіб, які померли на догоспітальному етапі, 20 % летальних випадків пов’язані з отриманням травм, несумісних з життям, а інші 80 % випадків – з недостатньою системою організації надання медичної допомоги постраждалим безпосередньо в зоні надзвичайної ситуації та неефективністю здійснення заходів з медичної евакуації постраждалих до лікувальних закладів. Першочерговим завданням для подолання зазначеної проблеми є забезпечення якомога раннього початку надання домедичної допомоги постраждалим. Для цього під час вивчення предмета «Захист України», в

 

частині розділу «Основи медичних знань», центральним є навчання навичкам надання домедичної допомоги.

Навчання з домедичної допомоги регламентується Законом України

«Про екстрену медичну допомогу» від 05.07.2012 № 5081-УІ та наказом Міністерства охорони здоров’я «Про затвердження порядків надання домедичної допомоги особам при невідкладних станах» від 09.03.2022 № 441.

Домедична допомоги – це невідкладні дії та організаційні заходи, спрямовані на врятування та збереження життя і здоров’я людини у невідкладному стані та зменшення наслідків дії на їх здоров’я, що надають пересічні громадяни або рятівники, які не мають медичної освіти.

Метою вивчення розділів тематичного плану № 2 є засвоєння базових теоретичних положень домедичної допомоги, оволодіння практичними навичками надання домедичної допомоги потерпілим на місці події та при транспортуванні до лікувального закладу. Основними завданнями є оволодіння знаннями, вміннями та навичками домедичної допомоги постраждалим із метою збереження їм життя; надання домедичної допомоги при різних видах ушкоджень мирного та військового часу, невідкладних станах та нещасних випадках; способи перенесення і транспортування потерпілих; надання домедичної допомоги при порушенні дихання, зупинці серцевої діяльності, опіках і відмороженнях, утопленні та інших видах механічної асфіксії, непритомності, шоку, загальному переохолодженні організму, тепловому і сонячному ударах, отруєннях чадним газом та іншими отрутами, ураженні електричним струмом.

Надзвичайна важливість вивчення цього питання висуває нові вимоги до організації навчання в умовах сьогодення, а саме включення до навчальної програми елементів тактичної медицини та постійне удосконалення матеріальної бази для відповідного забезпечення навчального процесу (манекени, засоби для зупинки кровотечі тощо).

Слід акцентувати на відмінностях у наданні домедичної допомоги на полі бою від аналогічної в цивільних умовах.

Істотного значення набуває рівень відповідної підготовки вчителів, які б могли якісно викладати предмет з урахуванням певних особливостей. Відповідно до сучасних вимог щодо розвитку професійних компетенцій та для оволодіння базовими маніпуляціями і обов’язковими уміннями навчання надання домедичної допомоги вчителям необхідно пройти відповідні курси.

Безпека під час проведення навчальних занять із предмета «Захист України» забезпечується їх чіткою організацією, суворим дотриманням заходів, що визначаються статутами, курсом стрільб, відповідними керівництвами та настановами. Обов’язковими є інструкції з безпеки для учнів, затверджені керівником закладу освіти, під час проведення різних форм практичних занять та запис в графі журналу зміст уроку про проведення інструктажу з початком заняття.

 

Керівники закладів загальної середньої освіти зобов’язані вживати заходів щодо попередження загибелі та травмування учнів, встановлювати необхідні вимоги безпеки під час роботи з озброєнням та військовою технікою, під час здійснення маршу в район занять, проведення занять, стрільб, спеціальних занять і робіт, своєчасно доводити ці вимоги до учнів та вимагати їх суворого виконання.

Перед початком практичних занять керівник закладу загальної середньої освіти зобов’язаний особисто впевнитися, що для цього створені безпечні умови, учні засвоїли вимоги безпеки та мають достатні практичні навички щодо їх виконання.

Відповідальність за дотримання учнями вимог безпеки на заняттях покладається на вчителів предмета «Захист України».

Теоретичні теми є основою формування практичних навичок учнів під час вивчення предмета «Захист України», тому під час дистанційного навчання викладачам пропонується скорегувати поурочно-тематичні плани, щоб учні самостійно в домашніх умовах могли опрацювати ту чи іншу теоретичну тему програми, вивчаючи відповідні параграфи підручників.

Якість засвоєння теми (теоретичні знання) можна перевірити за допомогою тестів, тестових завдань, тематичних карток, ребусів, електронних диктантів та інших дидактичних засобів.

До проведення занять з тем, розділів, навчальної програми, рекомендовано залучати, на допомогу вчителю, досвідчених фахівців відповідних профілів та, за можливістю, організовувати дуальні уроки.

Органам управління освітою на місцях рекомендується активізувати вимогу наказу МОН №527 від «06» червня 2022 «Про деякі питання національно-патріотичного виховання в закладах освіти України та визнання таким, то втратив чинність, наказу Міністерства освіти і науки України від 16.06.2015 № 641», зокрема пункт 6.1 Заходів щодо реалізації концепції національно-патріотичного виховання в системі освіти України до 2025 року

«Сприяти утворенню міжшкільних ресурсних центрів, що забезпечуватимуть викладання предмета «Захист України», термін реалізації 2022-2025 рр. Активізувати роботу військово-патріотичних гуртків, у тому числі й під час змішаного та дистанційного навчання. Розглянути питання щодо впровадження для учнів 8-9-х класів факультативних занять (курсів за вибором) «Захист України».

Учителям предмета «Захист України» рекомендується використовувати такі Інтернет-ресурси:

Сайт для викладачів та здобувачів освіти з предмета «Захист України» [Електронний ресурс]. - Режим доступу: https://sites.google.com/site/zahist56/

«ЗАХИСТ УКРАЇНИ від Ганни Ягнич / [Електронний ресурс]. - Режим доступу: https://jahnu4.blogspot.com/

#ЗАХИСТИМОУКРАЇНУ! / [Електронний ресурс]. - Режим доступу: https://viktorpoli.blogspot.com/

 

Електронний збірник дидактичних ігор із предмета «Захист України» /

[Електронний ресурс]. - Режим доступу: https://didacticgameszu.blogspot.com/

Навчальний курс - "Навчання з попередження ризиків від вибухонебезпечних предметів" (EORE) / [Електронний ресурс]. - Режим доступу: https://eoreplatform.web.app/dashboard

#ВБЕЗПЕЦІ / [Електронний ресурс]. - Режим доступу: https://safe.ed- era.com/

G7 Сили територіальної оборони ЗСУ готові до спротиву /

[Електронний ресурс]. - Режим доступу: https://sprotyvg7.com.ua/

ТССС / [Електронний ресурс]. - Режим доступу: https://tccc.org.ua/

Агенція Екстреної Медичної Допомоги / [Електронний ресурс]. -

Режим доступу: https://aemc.org.ua/

ВСЕ ПРО МІННУ БЕЗПЕКУ / [Електронний ресурс]. - Режим доступу: https://bezpeka.info/

Електронна військова бібліотека / [Електронний ресурс]. - Режим доступу: https://www.ukrmilitary.com/p/military-library.html

Курс тактичної медицини СБУ: протокол TCCC, алгоритми MARCH та

PAWS/ [Електронний ресурс]. - Режим

доступу: https://www.youtube.com/watch?v=T58mNfJ1Y4c


« повернутися

Вхід для адміністратора