Практичні інструменти для розвитку критичного мислення на уроках трудового навчання та технологій
Практичні інструменти для розвитку критичного мислення на уроках трудового навчання та технологій
Як навчити учнів критично мислити, аналізувати ситуацію, шукати оптимальні рішення та створювати унікальні проєкти?
Розвиток критичного мислення на уроках технологічної освітньої галузі є надзвичайно важливим, оскільки він допомагає учням не просто виконувати завдання за зразком, а й аналізувати, оцінювати, приймати обґрунтовані рішення та творчо підходити до розв'язання проблем. Пропоную декілька методів, які можна ефективно використовувати на уроках технології для розвитку критичного мислення:
🔹 Проблемне навчання
• Суть методу: cтворення проблемних ситуацій, які потребують від учнів пошуку нестандартних рішень. Проблема має бути сформульована чітко та зрозуміло, але не мати готового рішення.
• Застосування на уроках технології:
• Запропонувати учням створити виріб з обмеженої кількості матеріалів або з використанням нестандартних інструментів.
• Поставити завдання оптимізувати наявний виріб або технологічний процес, наприклад, зробити його більш економічним, екологічним або функціональним.
• Запропонувати учням знайти причину браку у виготовленому виробі та запропонувати шляхи її усунення.
🔹 ️Метод кейсів – це метод навчання, заснований на вирішенні конкретних проблемних ситуацій.
Основна ідея: метод кейсів передбачає навчання через практику, занурюючи здобувачів освіти у реальні або змодельовані проблемні ситуації. Вони повинні самостійно аналізувати ситуацію, пропонувати рішення та обґрунтовувати їх. Наприклад, дайте завдання:
• Спроєктуйте багатофункціональний предмет для дому, який вирішує відразу декілька завдань. Під час роботи діти вчаться аналізувати умови задачі, генерувати ідеї, вибирати найкращий варіант і аргументувати свій вибір.
📢Більше про практичне використання кейс-методу на уроках технології та в позакласній роботі можна дізнатись у запису вебінару
Вебінар «Кейс-метод: ключ до ефективного навчання»
та за презентацією до вебінару
https://docs.google.com/presentation/d/1qcq6Jgiq8s6JX0bUrRNwTsUJplPYpiLqzvuchdj-ZkQ/edit?usp=sharing
🔹 Метод ДРІД (Доведи, Розкажи, Інтерпретуй, Дискутуй)
Метод ДРІД – це техніка рефлексії та аналізу, яка допомагає глибше зрозуміти та засвоїти інформацію. Він особливо корисний після певного досвіду, навчання, події. Абревіатура ДРІД розшифровується як:
• Д – Доведи (Дії): Що відбулося? Які факти, події, дії були здійснені? На цьому етапі потрібно максимально об'єктивно описати ситуацію, не вдаючись до інтерпретацій та оцінок.
• Р – Розкажи (Рефлексія): Які ваші відчуття та емоції викликали ці події? Які думки з'явилися? Тут важливо поділитися своїми суб'єктивними переживаннями, емоціями, враженнями. Це особиста реакція на те, що відбулося.
• І – Інтерпретуй (Інформація/Інтерпретація): Які висновки можна зробити з отриманого досвіду? Яке значення мають ці події для вас? Які уроки ви винесли? На цьому етапі відбувається аналіз та осмислення ситуації. Важливо зрозуміти причини та наслідки, зробити висновки та сформулювати уроки на майбутнє.
• Д – Дискутуй (Дії/Дискусія): Як ви будете діяти далі? Що ви зміните у своїй поведінці або підході на основі отриманого досвіду? Які кроки ви плануєте зробити? Цей етап спрямований на практичне застосування отриманих знань та досвіду.
Наприклад, запропонуйте учням обґрунтувати вибір матеріалів для проєкту, пояснити, чому обрали той чи інший спосіб обробки матеріалів під час виготовлення виробу.
📢Більше прикладів за покликанням
https://view.genially.com/6769d7b6414d9097fe60389c/presentation-parents-evening-presentation
🔹 Метод «Технологічний крос» – це інтерактивна вправа, яка сприяє розвитку логічного мислення, уяви, творчих здібностей та вміння аналізувати технологічні процеси. Він базується на встановленні зв'язків між різними поняттями, об'єктами або етапами технологічного процесу. Цей метод можна ефективно використовувати на уроках трудового навчання для різних цілей.
Суть методу: учням пропонується кілька зображень або ключових слів (зазвичай 4-9), розташованих у вигляді квадрата або іншої фігури. Завдання полягає у встановленні логічних зв'язків між цими елементами та поясненні цих зв'язків. Зв'язки можуть бути різними:
• Послідовність технологічних операцій: наприклад, етапи виготовлення виробу.
• Взаємозв'язок матеріалів та інструментів: наприклад, який інструмент використовується для обробки певного матеріалу.
• Причинно-наслідкові зв'язки: наприклад, чому потрібно виконувати певну операцію.
• Функціональний зв'язок: наприклад, як різні деталі виробу працюють разом.
Учні об'єднуються в групи, кожна з яких отримує задачу. Їхня мета – знайти найефективніше рішення, зібравши всі фрагменти в єдиний проєкт. Цей метод покращення розвитку навичок співпраці, логічного та критичного мислення.
🔹Метод «Шість капелюхів мислення»
• Суть методу: розгляд проблеми з шести різних точок зору, кожна з яких символізується окремим капелюхом: білий (факти), червоний (емоції), чорний (критика), жовтий (оптимізм), зелений (творчість), синій (управління).
• Застосування на уроках трудового навчання:
• Аналіз технологічного процесу або готового виробу з різних позицій.
• Оцінка переваг та недоліків різних матеріалів, інструментів або технологій.
• Приклад: аналіз проєкту "Виготовлення органайзера" з точки зору вартості матеріалів (білий капелюх), естетичного вигляду (червоний капелюх), міцності конструкції (чорний капелюх) та можливостей удосконалення (зелений капелюх).
🔹Метод «Діаграма Ісікави» ("риб'ячий скелет")
Суть методу: візуальне представлення причинно-наслідкових зв'язків між проблемою та факторами, що на неї впливають.
• Застосування на уроках трудового навчання:
• Аналіз причин виникнення браку у виробах.
• Виявлення факторів, що впливають на якість технологічного процесу.
• Приклад: аналіз причин зламу швейної машинки або нерівномірного фарбування дерев'яної поверхні.
🔹Метод «Ромашка Блума» – це ефективний педагогічний прийом, що базується на таксономії навчальних цілей Бенджаміна Блума. Він спрямований на розвиток критичного мислення учнів шляхом постановки запитань різних типів, які стимулюють різні рівні пізнавальної діяльності. Цей метод можна успішно застосовувати на уроках трудового навчання для глибшого засвоєння матеріалу та розвитку творчих здібностей.
Суть методу
Візуально метод являє собою «ромашку», на пелюстках якої написані запитання різного типу. Кожен тип запитання відповідає певному рівню пізнавальної діяльності за Блумом:
1️⃣ Знання (Прості запитання): запитання, що вимагають простого відтворення фактів, інформації, визначень. Вони починаються зі слів: що? де? коли? хто? як?
• Приклад: Що таке техніка «макраме»? Де використовують плетіння макраме?
2️⃣ Розуміння (Уточнювальні запитання): запитання, спрямовані на розуміння змісту інформації, вміння пояснити, інтерпретувати, перефразувати. Вони часто починаються зі слів: поясни чому? опиши своїми словами? як ти розумієш?
• Приклад: Поясни, чому для макраме використовують міцні нитки? Як ти розумієш термін «квадратний вузол»?
3️⃣ Застосування (Практичні запитання): запитання, що вимагають застосування знань на практиці, використання їх у новій ситуації. Вони починаються зі слів: як застосувати? як використати? покажи на прикладі?
• Приклад: Як застосувати квадратний вузол для створення браслета? Покажи на прикладі, як можна використовувати макраме для декорування вази.
4️⃣ Аналіз (Аналітичні запитання): запитання, спрямовані на розділення цілого на частини, виявлення причинно-наслідкових зв'язків, порівняння, класифікацію. Вони починаються зі слів: порівняй? чим відрізняється? з чого складається? чому?
• Приклад: Порівняй плетіння макраме з в'язанням гачком. Чим відрізняється простий вузол від подвійного? З чого складається процес підготовки ниток для макраме? Чому важливо правильно розраховувати довжину ниток для макраме?
5️⃣ Синтез (Творчі запитання): запитання, що вимагають створення чогось нового, комбінування відомих елементів у нову структуру, прогнозування. Вони починаються зі слів: що буде, якщо? придумай? створи? запропонуй?
• Приклад: Що буде, якщо використовувати для макраме нитки різної товщини? Придумай новий візерунок для панно в техніці макраме. Створи ескіз виробу макраме для декорування кімнати. Запропонуй спосіб полегшити процес плетіння складних вузлів.
6️⃣ Оцінка (Оцінювальні запитання): запитання, що вимагають висловлення власної думки, оцінки, аргументації своєї точки зору. Вони починаються зі слів: чому ти вважаєш? як ти ставишся? оціни? доведи?
• Приклад: Чому ти вважаєш, що цей виріб макраме підходить для подарунка? Як ти ставишся до використання штучних ниток для макраме? Оціни якість виконаного плетіння. Доведи, що правильний вибір ниток важливий для якісного виробу макраме.
📢 Приклади застосування методу “Ромашка Блума” за покликанням
https://docs.google.com/presentation/d/14hoXJm3MAESJ8uCwQsvNp7wxMkdCs6ANsTjo_kk3kug/edit?usp=sharing
🔹 Робота з цифровими платформами
Використовуйте штучний інтелект або графічні редактори для створення ескізів. Учні мають порівняти результати, отримати швидкі способи, і критично оцінити їх переваги.
📢Перегляньте презентацію “Практичні кейси використання штучного інтелекту” за покликанням
https://docs.google.com/presentation/d/1wfI-TSTN5Uj4ku5AKSsex_J9vXk2w8rfqeGcsWGvYMc/edit?usp=sharing
🔹 Рефлексія
Після завершення проєкту обговорюйте разом із учнями:
• Що відчуваєте?
• Які труднощі виникли?
• Як їх можна було уникнути?
📢 На цьому етапі можна запропонувати виконати вправу “Сендвіч”
https://docs.google.com/presentation/d/16Xt55ZPrzBFAl2k_JGyLkjjyTFgcmVbuSi56iLgpdEk/edit?usp=sharing
Отже, розвиток критичного мислення – це тривалий процес, що потребує систематичної та цілеспрямованої роботи. Застосування цих методів та порад на уроках трудового навчання допоможе учням стати більш самостійними, творчими та успішними в навчанні та житті.
Джерело:
Спільнота сучасних учителів і психологів
Марина ПАЛІЙ
Коментарі:
Ваш коментар може бути першим :)